Bársony Bálint: rádiójátékkal is jobb képesnek lenni valamire, mint képtelennek
A PetÅ‘fi Rádió Tüzesen süt le cÃmű műsorában volt Fekete László vendége Bársony Bálint, a Magyar Rhapsody Projekt frontembere, aki – alkotótársával, Elek Norberttel együtt – az Aranyhajú hármasok cÃmű, a Kossuth Rádióban bemutatott rádiójátéksorozat egyik zeneszerzÅ‘je.
A darab üzenetét leÃrva Bársony Bálint utalt arra, hogy egy jól ismert magyar népmesérÅ‘l van szó, amelyet Jankovics Marcell egyik rajzfilmje is feldolgozott már a Magyar népmesék sorozatában. Mint mondta, ez a történet a fény születésérÅ‘l, eltűnésérÅ‘l és viszontagságos úton történÅ‘ visszatérésérÅ‘l szól – s hiába csak egy népmese, Toót-Holló Tamás művének koncepciója szerint ez a történet sokkal többet üzen meg nekünk annál, mint ahogy elsÅ‘ látásra gondolnánk. Valójában nem más, mint az elsÅ‘ magyar nemzeti sorstragédiánk – a csillagvallási örökségünk elvesztése – miatt érzett fájdalom kifejezése, de aztán egyben a megmaradás reményének kifejezése is.Â
Arra a kérdésre, hogy zeneszerzÅ‘ként mi volt számára a legnagyobb kihÃvás a Toót-Holló Tamás darabjához, az Aranyhajú hármasokhoz Ãrt folkopera megÃrásakor, Bársony Bálint válaszul több szakaszra bontotta az alkotói próbatételeket.Â
Beszámolt arról, hogy a közös munka során eredetileg nem rádiójátékban, hanem szÃnpadi bemutatóban gondolkodtak – ami remélhetÅ‘leg hamarosan valóra is válik, hiszen a Nemzeti SzÃnházban már elkezdÅ‘dtek a darab bemutatójának elÅ‘készületei. Ezt a szÃnpadias hatásokra is képes folkoperát Ãgy tehát több zenei rétegbÅ‘l rakták össze ugyan, de mindvégig a Magyar Rhapsody Projekt zenei kÃsérletei során létrejött irányokat követték – hangsúlyozta Bársony Bálint. Â
Ez a zenei útkeresés arra irányul, hogy minél több Å‘si magyar hangszer felhasználásával létrejöjjön egy zenei kÃsérlet, egy zenei fantasy arra, hogy a honfoglalás idején megszólaló Å‘si magyar zenék rezgéseit minél pontosabban és hitelesebben vissza lehessen idézni. Ezen az alapvetÅ‘ zenei elkötelezettségen túl – éppen a szÃnpadias hatások miatt – itt azonban sok zenei és énekstÃlust fel kellett használni. Az aranyhajú gyermekek teremtette fényt elhomályosÃtó udvari ármány képviselÅ‘i az operából ismert belcantó énekstÃlusban jelennek meg, a saját sötétségébÅ‘l kiutat találó, erejét visszanyerÅ‘ Király jó erejét egy rockerhez illÅ‘ hang adja vissza, a magyar csillaggyerekeket támogató népi hangulatokat pedig népi énekkel érzékeltették – sorolta Bársony Bálint.Â
Az alkotás elsÅ‘ szakaszában Elek Norberttel, a zeneszerzÅ‘társával és Toót-Holló Tamással a dalszövegek Ãrójával együtt rakták össze dalról dalra a művet – idézte vissza Bársony Bálint, aki nem hallgatta el azt sem, hogy a mű cselekményének sötét korszakaiban elidézve ezek a zenei pokoljárások annyira megviselték Å‘ket, hogy Elek Norberttel együtt szabályosan depresszÃv hangulatba kerültek, s már nagyon vártak a fény megszületésének szakaszait a műben, amelyeknek a dalait megÃrva végre angyali erÅ‘kkel is találkozhattak.Â
Az alkotás második szakasza volt az a zenei casting, amelynek során mind az operaénekeseket, mind a rockzenészeket, mind a musicalszÃnészeket, mind pedig a népzenészeket kiválasztották, s velük el tudott készülni a folkopera stúdiófelvétele.
A harmadik szakasz volt a rádiójáték készÃtése, amelynek során Balatoni Monika, a darab rendezÅ‘je és dramaturgja kiválasztotta a rádiójátékban megszólaló szÃnészeket, akik a hangjukat kölcsönözték a rádiószÃnházi elÅ‘adásnak. Ebben a szakaszban nekik, mint zeneszerzÅ‘knek, már csak abban kellett közreműködniük, hogy a dalok rövidÃtése is kellÅ‘ érzékenységgel menjen végbe.Â
A beszélgetés végén Bársony Bálint praktikus információkat közölt a mű rádiószÃnházi bemutatójáról, majd a műsorvezetÅ‘ kérdésére válaszolva hitet tett a rádiójáték műfajának életképessége mellett is.Â
Mind mondta, a rádiójáték a könyv olvasásához hasonló élmény, hiszen ahogy a szöveg olvasása közben, úgy a szÃnészi játék meghallgatása közben is tág tere nyÃlik a képzeletünknek, az emberi kreativitásunknak. Hiszen ha valamit nem látunk, azt magunknak kell elképzelni, amihez a jobb agyféltekénket kell fokozottabban használni – emelte ki, jelezve azt is, hogy a saját gyerekeinél is fontosnak tartja a mesehallgatást, amikor a vizualizáció végre teret nyerhet az életünkben.Â
A magyar nyelv szépséges kifejezÅ‘ erejét méltatva itt elmondta azt is, hogy szerinte nagyon érzékletes, ahogy magyarul fogalmazva azt mondjuk, hogy valamire képesek vagyunk – ellentétben azzal, amikor erre képtelenek vagyunk.Â
Bársony Bálint szerint – mint kifejtette – nagyon fontos, hogy a vizualizációs képességeinket, a saját kreativitásunkat használva képesek legyünk a jobb agyféltekénkben rejlÅ‘ tudás felhasználására – akár úgy is, hogy ezt a képességünket egy rádiójáték hallgatása közben fejlesztjük.
PetÅ‘fi Rádió műsorában elhangzott, Tüzesen süt le cÃmű műsort teljes egészében itt lehet meghallgatni.Â
https://soundcloud.com/petofi-radio/tuzesen-sut-le-barsony-balint-aranyhaju-harmasok-20240519